Gondolom, akit érdekelt a film az már rég látta, akit meg kevésbé, azok mind olvasták, hogy nem is olyan jó, ami igaz is, ezért inkább megpróbáltam nektek egy olyan cikket összeszedni, ami a mesterséges intelligenciával foglalkozik és közben azért megemlítjük Johnny Depp-et is néha.
Pro Video Film & Distribution
A történet röviden, hogy képbe kerüljünk:
Dr. Will Caster (Johnny Depp), a nyilvánosságot megvető, kis szerelmetes őrült tudósunk egy mesterséges intelligenciát kutató csoport feje, és feleségével (Rebeca Hall) egy olyan gépen dolgozik, ami ötvözi a világ összes tudását az emberi érzelmek teljes skálájával. Vitatható kísérletei és eredményei híressé tették, majd az őt ért támadások eredményeképp saját maga válik munkája tesztalanyává.
Pro Video Film & Distribution
Közben egy radikális technológia ellenes minikommandós szakkör tagjai rossz szemmel nézik munkálódását, és pár nevetséges támadással próbálják megállítani a közben hiperintelligenssé váló Willt, aki a nanotechnológia segítségével épít hadsereget magának, amit persze az amerikai kormány meg szó nélkül hagy neki.
Pro Video Film & Distribution
Nem rossz alapötlet, de sok a kihagyott lehetőség. Egy lépéssel hátrébb lépve, egy tágabb perspektívából szemlélve a témát, még rengeteg kiaknázatlan opciót rejtett a film, de sajnos ezt a lépést kihagyták. Már a klisé szó használata is túl klisés, úgyhogy nem használom, de az.
Hogy mit keres ebben a filmben Morgan Freeman azt nem tudom.
Pro Video Film & Distribution
Amióta a filmipar kinőtte magát, a különböző módokon vizualizált jövő mindig is érdekes filmeket szült, sok kultuszfilmet is találunk közöttük. Induljunk a 80-as évek vége felétől, én ugyanis akkor kaptam tudatot. Már gyerekkorunkban is imádtuk a sci-fi meséket, nem csak az őrült tudósosokra gondolok, hanem ott van például a Jetson család, amit a 90-es évektől sugároztak a magyartelevízión. Lebegő házak, repülő autók, minden csak egy gombnyomás, alig vártuk, hogy 2062 legyen, és valósággá váljon mindez (azóta kiderült, hogy nem kell annyit aludni már!).
S közben ott voltak nekünk a legmenőbb akciósztárok, a 80-as évek nehézfiúi, köztük Schwarzeneggerrel, akire úgy néztük fel gyerekként, mint egy elpusztíthatatlan sziklára. Nem hiába, hisz ő volt maga a Terminátor. Már akkor megfogalmazódott a nagyközönség számára, hogy a mesterséges intelligencia, a digitális fejlődés, nem fenékig tejfel, adódhatnak komoly problémák is, például, ha ellenünk fordulnak a gépek.
És ez olyan lavinát indított a filmiparban, mint Stephanie Mayer a szexi tinivámpír filmekkel mostanában. Nem a Terminátor 2-3-4-5-re gondolok, hanem a következő kultusztrilógiára például a Mátrixra. Csúnya gépek. Ezután a 2000-es évek igazi sci-fi dömpinget hoztak, akár film, akár animáció, akár vígjáték kategóriában, csak néhányat megemlítve: Én, a robot, M.I. Mesterséges Intelligencia, Wall-e, Galaxis útikalauz stopposoknak stb.stb. És ugye nemrégiben írtam A nő c. filmről, 2013 legjobb forgatókönyve alapján készült alkotásról, ahol már egy ijesztő világot prezentálnak felénk, valahogy eljutottunk arra a szintre, hogy már nem várjuk ezt az egészet csak az Iphone 6-ot. Vagy csak felnőttünk?
"A The Independent című brit lapban közölt írás szerint hiba lenne azt gondolni, hogy a mesterséges intelligencia csupán a tudományos-fantasztikus filmek forgatókönyvíróinak az agyszüleménye, ugyanis a mesterséges intelligencia (MI) kutatása napjainkban az egyik legdinamikusabban fejlődő tudományterület... A jelenkori civilizációs vívmányok az emberi elme találmányai, és elképzelni is nehéz, mi történne, ha az emberi intelligenciát a mesterséges intelligenciával társítva használnánk. Ha nem figyelünk a kockázatokra, akkor az emberiség utolsó nagy felfedezése lesz az MI." link
A központi probléma ezekben a filmekben, hogy a csúnya, gonosz, öntudatra ébredt gépek az emberek ellen fordulnak, leigázzák őket, és akkor jön a hős, aki megmenti a világot. Bár igazából azt egy film sem hozza ki heppiendnek, hogy elpusztul végre az emberiség, hisz valójában nem tőlünk kéne megmenteni a világot? A gépek azért fordulnak ellenünk, mert rájönnek, hogy milyen pusztítóak vagyunk, hogy a Föld sokkal jobban érezné magát nélkülünk. Ezt be kell látni. Akkor miért is az a heppiend, hogy Schwarzenegger megment minket?
Erre jut a Transzcendens film is: jobbá tenni a világot, azt jelenti, hogy az emberekre jelen állapotukban nincs szükség. A tudatukra igen?
Egy más megközelítést kapunk a filmben, hisz itt nem az ember által épített neurális számítógépről beszélhetünk, mint Scarlett Johanssonnál, aki Samantha névre hallgató operációs rendszerként működik, hanem az emberi elme digitálissá tételéről, avagy egy olyan szoftverről, ami képes kezelni a tudatunkat.
Will valójában jót akar a filmben: megszüntetni a környezetszennyezést, fejleszteni az orvostudományt, jobbá tenni a világot, visszaszerezni a nőt, ahogy mindig. Az ember veszélyként értékelte őt, hisz, valahol belül tudjuk, hogy mi magunk vagyunk a veszély, és ha erre rájön egy másik intelligens lény, abból semmi jó nem fog kisülni.
Pro Video Film & Distribution
Ne gondoljuk, hogy olyan elrugaszkodott lenne az alapötlet.
"Kurzweil úgy kalkulál: néhány éven belül elkészül az emberi agy számítási teljesítményét visszaadni képes hardver, a 2020-as évek közepére pedig elkészülnek az emberi intelligencia működő szoftvermodelljei. Innentől kezdve pedig, bár a korábban elképzelttől más formában, de megvalósul a mesterséges/gépi intelligencia: nem kell majd sok hozzá, hogy elménket feltölthessük egy gépre, hiszen az annak tulajdonképpen minden formáját képes lesz majd megragadni. Amint megjelenik a mesterséges szuperintelligencia, lehetőség nyílik arra, hogy elménket az emberi testnél sok szempontból praktikusabb, de legalábbis tartósabb és könnyebben karbantartható fizikai testekbe áthelyezzük. Kurzweil azt állítja, hogy aki mostantól számítva még 20 évig él, az tulajdonképpen örökké élhet." link
(Raymond Kurzweil amerikai feltaláló, író. Az optikai karakterfelismerés, szöveg-beszéd szintézis, beszédfelismerés és az elektronikus billentyűs hangszerek úttörője. Több könyve jelent meg egészség, mesterséges intelligencia, transzhumanizmus és technológiai szingularitás témakörökben.)
Pro Video Film & Distribution
- A film kulcskérdése arról szól, hogy hol van a lélek.
- A testben vagy az elmében?
- Will elvesztette a lelkét, vagy vele maradt?
- Szükséges-e egyáltalán?
- A tudatra ébredt gép le akarja és le fogja győzni alkotóját?
- Jó ügy a technológiai haladás, vagy a rombolás jobb?
- A szerelem vagy a világ jobbá tétele a mozgató elem?