Multikulti Halloween
2013. október 31. írta: .loretta

Multikulti Halloween

Ha szeretjük, ha nem, ha akarjuk, ha nem, a Halloween már nálunk is kezdi beerőltetni magát a kultúrkörbe. „Ez is olyan hülye amerika szarság, mint a valentin-nap”, és hasonló divatos utálatok miatt gondoltam, hogy felgöngyölíthetnénk ezt a történetet, mert ez egy európai hagyomány, és van köze a mi európai „Mindenszentek ünnepünkhöz” is, még ha népmese-motívumokat nem is fogunk találni benne, azért érdekes lehet.

tumblr_mub2vdtTdr1ridr52o1_500.gif

Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy minden, amit itt olvasni fogtok, internetes forrásokból van összerakva. Próbáltam egy kicsit érthetővé egyszerűsíteni, és csak a kulcsmotívumokra koncentráltam, és persze arra törekedtem, hogy többféle magyarázatot keressek az egyes jelenségekre. Előfordulhat, hogy ti másképp hallottátok, máshogy gondoljátok: kommentelni ér!

Honnan ered a Halloween ünnepe?

A halloween igazából több kultusz és hiedelemvilág összemosódásának következménye, több mint 2000 éves múlttal. A legismertebb gyökereit a kelta halálisten kultuszában találhatjuk meg, ahol október 31.-e a pogány kelta boszorkányok  és kísértetek ünnepe volt, és egyben a nyár végeztével, az óév utolsó napjának is tekintették. Az ősi monda szerint az évben elhunytak lelkei ezen az éjjelen vándorolnak a holtak birodalmába, ezért ilyenkor a holtlelkek szabadon kószálnak az élők között.

Később a rómaiak elfoglalták a Brit-sziget jelentős részét, Gallia integrálódott a Római Birodalomba, így a kelta kultúra ünnepeinek elemei kezdtek a római ünnepek hagyományaival összemosódni. Így náluk kialakult a Parentalia, a holtak tiszteletének szánt nap, és a Lemuralia ünnep, ami a római vallásban olyan ünnep volt, amelynek során az ókori rómaiak ördögűzési rítusokat hajtottak végre, hogy kiűzzék a halottak rosszakaratú és félelmetes szellemeit a házaikból.

A druidák hitében pedig a gonosz szellemek ilyenkor látogattak az élő emberekhez az alvilágból.

Egy máig fennmaradt hiedelem szerint október utolsó napján a legvékonyabb a választóvonal az élők és a holtak világa között. Az eltávozott lelkek ilyenkor útra kelnek, addig barangolnak, amíg meg nem találják egykori lakhelyüket, és ezen az éjszakán megpróbálnak visszatérni a világba.

 

Hogyan kapcsolódik ide a keresztény hitvilág?

Ehhez a naphoz közel ünneplik a katolikus keresztények a Mindenszentek napját (november 1-jén) és protestánsokkal együtt a Halottak napját (november 2-án).

A kereszténység úgy kapcsolódott ehhez a hitvilághoz, hogy kivételesen nem agresszívan brutális módszerekkel erőltették rá magukat a pogányokra, hanem a pogány ünnepeket próbálták igazítani a keresztény kultúrkörhöz. Így az egykori kelta halottkultusz időpontjában megtartott pogány ünnep, a keresztény mindenszentek ünnepe lett.

Honnan ered az elnevezés?

A halloween elnevezés a nyugati germán óangol nyelv, a mai angol őséből származik. Az All-Hallows-Even kifejezésből, ahol a hallow szent, szent embert jelent, az evening  pedig estét. Az egész kifejezéssel, ami 1556-ból maradt fenn először, a Mindenszentek keresztény ünnep előtti éjszakát jelölték. Később terjedt el a kifejezés skót változata, a Hallowe’en.

tumblr_kzsv5umyjU1qzos7no1_500.jpeg

Miért kell beöltözni?

Ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, kicsit térjünk vissza a keltákhoz, mindennek az eredetéhez, de még így is legalább 3 féle verziót olvastam róla a ’zinterneten.

 Tehát az év utolsó napján (október 31.-én), az az évben meghalt emberek lelkei ezen a napon vándoroltak az alvilágba, ezzel összezavarva és megbolygatva az élők világát. – eddig minden oké. Íme, a lehetséges magyarázatok:

  1. Samhain (a halálisten) összehívta a halottakat, amelyek különböző formákban jelentek meg: rossz lelkek, gonosz állatok figuráit öltötték magukra. A kelták pedig úgy védekeztek a szellemek ellen, hogy maguk is szellemnek öltözve parádéztak az utcákon, hogy a Gonoszt a végsőkig megzavarják, hogy aztán könnyebben elűzhessék.
  2. Az emberek a szellemeknek ételt és állatot áldoztak, hogy megkönnyítsék a vándorlásukat, közben a feláldozott állatok bőrét magukra öltötték, hogy halott őseiket megszemélyesítsék.
  3. A kelta papok egy hegytetőn a szent tölgy alatt gyülekeztek, tüzet gyújtottak és termény és állatáldozatokat mutattak be, majd a tűz körül táncoltak. Reggel a papok minden családnak adtak ebből a parázsból, hogy új tüzeket gyújthassanak velük, melyek elűzik a gonosz szellemeket és melegen tartják az otthonokat. Az emberek állatbőröket vettek magukra és Crom Cruach (napisten) bálványisten tiszteletére háromnapos ünnepet tartottak.

Amikor a rómaiak elfoglalták a kelta területeket, ők is megtartották a saját szokásaikat, ez is nehezíti, hogy pontosan kiderüljön mit miért tettek. Én azt javaslom, mindenki válasszon egy neki tetsző magyarázatot :)

trick-r-treat 1.jpg

Mi van a töklámpással, avagy ki az a Jack?

Erre a kérdésre már egyszerűbb felelni, hiszen nem kell 4000 évet ugornunk az időben, elég, ha csak a középkori írekig megyünk vissza.

Egy legenda szerint nevét egy Jack O'Lantern nevű részeges kovácsról kapta. Egy szép napon odament a részeges Jackhez az ördög és hívta a pokolba, de előtte felajánlotta, hogy igyanak még meg egy italt. Jack azonban nem akart vele tartani, ezért hát furfangos cselt eszelt ki inkább és megkérte, hogy válasszon egy almát az almafájáról, mire az ördög felmászott a fára. Jack tudta, hogy mitől fél az ördög és a fa oldalára egy keresztet rajzolt. Az ördög nagyon megrettent a kereszttől és nem is mert lemászni, kénytelen volt a fa ágán kucorogni. Az ördög addig-addig egyezkedett a furfangos kováccsal, hogy ígéretet tett arra, hogy soha többé nem fogja kísérteni a lelkét, ha végre leengedi őt. Jack ekkor megengedte az ördögnek, hogy lemásszon a fáról, aki abban a pillanatban el is tűnt. Azonban amikor Jack meghalt, lelke a menny és a pokol között rekedt, mert a mennybe nem engedték be, mivel élete során sokat részegeskedett és bűnös módon élt, de az ördög sem akarta a pokolba befogadni, mert nagyon haragudott Jackre a régi csínye miatt. Jack arra kérte az ördögöt, hogy legalább egy kis fényt adjon neki, hogy megtalálja a visszautat az élők világába. Végül az ördög megszánta és egy izzó fadarabot dobott Jacknek a pokol katlana alatt lobogó tűz parazsából, az örökké izzó parazsat Jack egy kivájt takarmányrépa belsejébe tette, amit a nyugtalan lelkének szánt, világító lámpásnak. Azóta Jack lelke ennek a takarmányrépa lámpácskának a fényénél keresi a megnyugvását. Ez a kis takarmányrépát később a tök váltotta fel. :)

A legenda egy másik ismert változata szerint, amikor az ördög el akarta vinni a pokolba a részeges kovácsot, Jack csele az volt, hogy meggyőzte az ördögöt, hogy változtassa magát pénzérmévé, mellyel fizetheti az italukat a kocsmában. Az ördög úgy is tett, Jack azonban a pénzt zsebre tette egy ezüst kereszt mellé, mely megakadályozta, hogy az Ördög visszaváltozzon eredeti alakjába.

a9730923c9b5c77ddc263481623bfee1.jpg

Visszatérés Európába

Az egész szokás és mondavilág az írek kivándorlásával került át az új kontinensre a 19. század folyamán. Onnan pedig visszatér Európába, igaz, kissé átalakulva. Míg Észak-Amerikában a Halloween egyre fontosabb ünneppé vált, Európában hosszú időre feledésbe merült. Néhány helyen elvétve jelmezbe öltöztek, és tökdíszeket helyeztek el a lakásban, de ez a szokás is hanyatlóban volt. A halloween egy speciálisan angolszász ünnep maradt egészen a legutóbbi időkig és csak a televíziózás korában lett belőle egy egyre általánosabban elterjedt, és már sokkal inkább világi, semmint vallásos ünnep. Világszerte történő elterjedését valószínűleg a népszerű amerikai ponyvakultúra (képregények, filmek) segítették.

halloween-graphic-trick-or-treat.gif

Mindenszentek

Az, hogy nálunk mi a hagyomány: mindenki ismeri: Mindenszentek éjszakáján megemlékezünk halottainkról, az üdvözült lelkekről, elhunyt hívőkről. Könyörgünk rokonainkért, hogy minél hamarabb a mennybe kerülhessenek. Gyönyörű alkalom ez arra, hogy mindenki meggyújtson egy gyertyát halottai tiszteletére, így estére a temetők soha nem látott éjszakai fényárban úsznak. Mindent kísérteties árnyak vigyáznak.

Szóval „ünnepeljen” mindenki, ahogy akar: gyújtson gyertyát, faragjon tököt, öltözzön vámpírnak, vagy menjen moziba. Mások vagyunk, és így szép a világ.

Az eredeti forrásokat ezeken a linkeken találjátok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://popkult.blog.hu/api/trackback/id/tr475608055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.01. 12:49:30

olyan nevetséges, olyan szervilis egyes buta magyarokak hálovint ünnepelni.
leginkább a fiatalok ilyenek, akiknek tanították angol órán ezeket.
sajnos több angol óra van a középiskolában , mint magyar nyelvtan.

micsoda? 2013.11.01. 13:23:54

@tesz-vesz: Ennél jobban én sem tudnám megfogalmazni, hogy mennyire magyartalan a média törekvése, a "haloven" majmalására.

T2006 2013.11.01. 13:53:23

@tesz-vesz: Normál középiskolai osztályban nincs több idegennyelv óra mint magyar óra. Nem mindenki angolt tanul. Miért ne tanulhatna pl. angol órán más népek kultúrájáról, szokásairól. Ez a diákok látókörét szélesíti, nem pedig "magyartalanítja" őket. Amíg a helyi, nemzeti szokások, hagyományok mellé -és nem helyett- épül be egy más szokás, ünnep, stb. addig nincs vele semmi probléma. Sok ilyen van. Ha valaki elolvassa ezt, vagy más ezzel a témával foglalkozó cikket láthatja, hogy nem USA majmolás, hanem keresztény, európai gyökerű nagyon régi szokásról van szó! Legfőképp pedig nem helyettesíti a Mindenszentek és a halottak napját, legfeljebb kiegészíti azt!

mikocami 2013.11.01. 14:17:53

Nagyon jó fogalmazás!"Beerőltetni a kultúrkörbe" magát.
Nagyon gáz,hogy nem ismerik az emberek ennek a népbutító szokásnak az eredetét.És ehhez még politikai,de nehogy vallási engedménye is legyen.
Ez ugyanis spirtiszta és sátáni indíttatású ókori babolini indíttatású procedúra.
I.e.V.sz.Kelták a szellemek és démonok aktív tevékenysége.
I.sz.I.sz.samhain spiritiszta szertartások.
VII.sz.IVBONIFÁC PÁPA! mártírok tiszteletére vezette be.XI.sz.nov.02.halottak napja bevezetése.
XIX.sz.Írországból az USA-ba költöző emberek viszik magukkal a szokásokat.
XX.sz.a hallowen az USA-ban mindenhol népszerűvé válik.
XXI.sz. több milliárd dolláros ünnepé nőtte ki magát.
Az "ünnep"eredete sötét.

a Vakond 2013.11.01. 16:51:57

haho, nemtom mi van a cikkben, mert a villogó bohócfej miatt nem lehet elolvasni.
holnap talán visszanézek, ha eszembejut, addigra talan leveszik :)

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2013.11.01. 17:43:31

Tényleg nem értem akik ennyire kardoskodnak a Halloween ellen? Miért bántja őket ez?

Egyrészt nem muszáj megünnepelni, ha nem érdekel. Másrészt nem veszi el egyik hagyományos magyar ünnep elől sem a helyett, hiszen Mindszentek elsején, Halottak napja pedig másodikán van így a három ünnep tökéletesen meg fér egymás mellett.

Miért lenne népbutító? Mitől lesz az butább ha Halloween estéjén elmegy valaki egy jelmezes buliba vagy farag egy töklámpást?

Persze azzal egyetértek, hogy ahogyan a karácsony is ez is elégé profit központú ünnep lett. De mint korábban is mondtam ha nem érdekel nem ünnepled.

Az meg sehogy sem látom károsnak, hogy angol órán más kultúrákkal is megismerkedik a gyermek. Persze a hazai kultúrát is ismerni kell, de ha valakinek annyira fontos, hogy a gyereke a régi hagyományok szerint ünnepelje a Mindszenteket akkor az elvárható a szülöttől, hogy tanítsa meg neki (mert nyilván az amerikai filmekből nem fogja megtudni, és a szülő felelőssége hogy a gyerek milyen kulturális nevelést kap. Persze leültheti a TV elé is, de akkor meg ne háborogjon, hogy csak az "imperalistakapitalistanépbutítóhalloweenhülyeséget" ismeri.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.02. 18:24:59

@T2006: de igen, több az idegennyelv, mint a magyar nyelvtan, és ez itthon ciki.
nem mondtam, hogy nem lehet tanulni más népek kultúráját. sőt, minél többet kell tanítani őket, pl a közel-keleti, arab kultúrát is kéne tanulni az iskolákban, abból is lehet tanulni, nemcsak az amerikai, angol, német kultúrából.

"Amíg a helyi, nemzeti szokások, hagyományok mellé -és nem helyett- épül be egy más szokás, ünnep, stb. addig nincs vele semmi probléma. "

itt halottak napja helyett épül be hálovín , vak vagy?

"nem USA majmolás, hanem keresztény, európai gyökerű nagyon régi szokásról van szó! "

@mikocami: @The Man Who Laughs: Európában nem szokás, mi kulturáltan és csendesen emlékezünk a halottainkra, az más kérdés, hogy vannak itthon is majmok, akiknek muszáj egy popkultúrát utánozni, mert úgy érzik divatosnak magukat

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.02. 18:43:42

tehát ez a globalizmus eredménye, gyakorlatilag olyan mint a mcdonalds

T2006 2013.11.02. 19:14:05

@tesz-vesz: Nem tudom tényekkel miért jó vitatkozni de tessék: szakközépiskola 9. évfolyam magyar: 10 óra/hét, idegen nyelv: 8óra/hét; szakközépiskola 10. évfolyam magyar: 9 óra/hét, idegen nyelv: 6óra/hét; szakközépiskola 11. évfolyam magyar: 9 óra/hét, idegen nyelv: 6 óra/hét; szakközépiskola 12. évfolyam magyar: 8 óra/hét, idegen nyelv: 8óra/hét; Tehát több?!
Valamennyire értek hozzá.
Egyébként nem vagyok vak! Sőt olvasni is tudok! A halottak napja, Mindenszentek és Halloween nem egy napon van. Tehát aki CSAK a Halloweent választja (nem hiszem, hogy sok ilyen lenne) az nem a Mindenszentek és nem a halottak napja helyett választja, hanem egyébként sem "ünnepelné" azokat. Szerintem azok túlnyomó többsége, akik valamilyen formában ünneplik a Halloweent, másnap ugyanúgy kimennek a temetőbe, visznek koszorút, gyújtanak egy gyertyát vagy mécsest a halottaik emlékére. És ez így van jól!

Egyébként a cikk utolsó bekezdésével tudok teljesen azonosulni:
"Az, hogy nálunk mi a hagyomány: mindenki ismeri: Mindenszentek éjszakáján megemlékezünk halottainkról, az üdvözült lelkekről, elhunyt hívőkről. Könyörgünk rokonainkért, hogy minél hamarabb a mennybe kerülhessenek. Gyönyörű alkalom ez arra, hogy mindenki meggyújtson egy gyertyát halottai tiszteletére, így estére a temetők soha nem látott éjszakai fényárban úsznak. Mindent kísérteties árnyak vigyáznak.

Szóval „ünnepeljen” mindenki, ahogy akar: gyújtson gyertyát, faragjon tököt, öltözzön vámpírnak, vagy menjen moziba. Mások vagyunk, és így szép a világ.'

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.11.03. 21:51:40

@T2006: milyen tények,? a tényekkel te vitatkozol, a saját iskolámból tudom, nekem is így volt jópár éve, és még mindig így van ott
magyar?? tehát irodalom + nyelvtan !!!!!

akkor úgy mondom, hogy bulinak veszik hálovínt, nem ünneplik. de átveszik. és ez globalista erőknek köszönhető.

.loretta · http://popkult.blog.hu/ 2013.11.04. 09:47:16

A bohócot levettem, elnézést, ha valakit ez ennyire zavart.

A többi kommenthez sokat nem tudok hozzászólni, mert az én véleményem is elhangzott közöttük: szerintem ez az ünnep nem akar mást helyettesíteni, nem agresszív, nem értem miért lenne népbutító. Aki akarja ünnepelje, aki nem akarja, nem kell. Mi tavaly tartottunk halloween bulit, és nagyon jól szórakoztunk, kezdve onnan, hogy nagyon sok időt tölthettem a barátaimmal, amíg "készültünk". Saját kezűleg festettünk mécseseket, faragtuk a tököket, jelmezterveztünk, sütit sütöttünk stb. Már a készülődés is jó móka volt, a bulit meg mai napig emlegetjük, olyan jól sikerült. Nem találok ebben kivetni valót. Másnap megemlékeztem a szeretteimről is.

A profit központúsággal sem teljesen értek egyet, mert mi például "hozott anyagból" csináltuk a bulit, a tökön kívül semmit nem vettünk, saját régi ruháimat varrtam meg jelmeznek, dunsztosüvegekre festettünk mintát, na jó pár mécsest vettünk bele, de kb ennyi... (500 Ft?)

A profit központúság mindig azt érinti, aki vevő rá, én a karácsonyból sem csináltok szeptembertől decemberig tartó hisztit.

Népbutítónak inkább a kifejezetten magyar termék: Wunderschön és zuperszexit és hasonló társait nevezném. Nem kell Amerikáig menni, hogy népbutítást lássunk, higgyétek el.
süti beállítások módosítása