"Senki nem tudta annyira magával ragadni a közönséget, mint nagyapa, aki a kerti lócán mesélés közben, ültében enyhén előredőlve a botjára támaszkodott, s teli szájjal rágta a bagót.
– Na de... ez igaz, nagyapa? – kérdeztük tőle, ámuló unokái.
– Aki csak az igazat mondja, azt nem érdemes hallgatni – felelte nagyapa.
Ezt a könyvet neki ajánlom.
Jonas Jonason"
Jonas Jonasson azonos című regénye alapján készült igazi kis skandináv burleszk, minden igaz rá, amit ebben a műfajban szeretünk vagy nem szeretünk, ez alapján pedig mindenki el is tudja dönteni, hogy megnézi-e vagy sem. De azért picit mesélek róla.
Ha máshol körbe nézünk, azt olvashatjuk, hogy svéd Forrest Gump, no ezt azért nem mondanám, bár némi hasonlóságot fel lehet fedezni Forrest és Allan között, de azért nem annyit, hogy kizárólag ehhez hasonlítgassuk. Van benne egy enyhe Guy Ritchi vonal egy dupla road movie műfajba csomagolva, és a már említett skandináv szarkazmus, ami az elmúlt száz év történelmi eseményinek feldolgozásához kell is. Mert ezt kapjuk az egyik csomagban.
ADS Service
A másik csomag része pedig a jelen: Allan Karlsson (Robert Gustaffson) századik születésnapján úgy dönt, hogy nem bingózgat tovább a nyuggerklubban, hanem még egy kis kalandba vág: így hát kimászik az ablakon és eltűnik, ahogy a hosszú, de nem mindennapi címünk mutatja is, ezzel nem árultam el nagy titkot. Véletlenül vagy nem véletlenül, de hozzá kerül egy pénzzel teli bőrönd, amivel felszáll egy buszra, és itt el is kezdődik a Guy Ritchi féle szál, amikor kiderül, hogy a bőröndben egy rakat pénz van, konkrétan 50 millió (euro?), és persze annak gazdája nem szívesen könyvelné el veszteségként. Nyomába ered hát a piti gengsztercsapat: a Never Again nevet viselő svéd motoros bagázs és persze egy szőrös orrturkász nyomozó is, hisz az otthonból meg nagyon hiányolják: ki eszi meg a marcipános tortát.
ADS Service
A dupla road movie pedig azt takarja, hogy miközben Allan egy bakterral, egy polihisztorral, egy jócsajjal és Suzyval az elefánttal vágtat a nagyvilágban, visszaemlékszik élete meghatározó pillanataira: százévesen azért átélt pár történelmi fordulatot, bár első körben nem arra gondolnánk, hogy megmentette Amerikát. Utazgatott mindenfelé, még egy szép Budapesti panorámát is kapunk a filmben, meg néhány fővárosi bérház udvar képét, de megfordult ő Moszkvától Amerikán át Párizsig mindenfelé. Truman elnök, Sztálin elvtárs, Franco diktátor és sokan mások kísérgették robbanásokkal és vodkával teli hihetetlen életét.
ADS Service
Ne higgyünk azoknak a filmajánlóknak, ahol Churchillt, a Himaláját és Mao feleségét emlegetik, ezek valószínűleg a könyvben voltak, vagy ők más filmet néztek, de én az előzőre tippelnék. Én még sajnos nem olvastam a regényt, de a következő egy-két hétben biztosan időt kerítek rá, a film meggyőzött róla, hogy érdemes lenne.
ADS Service
Allan pedig a skandináv humor megtestesítője: vonneguti objektivitással nézi végig a körülette kavarodó kalamajkát, s közben azért kiderül, hogy teljesen tisztában van önmagával és az általa felkavart porral, mi sem mutatja ezt jobban, mint a saját magáról elhangzó irónikus megjegyzései, életképei.
"Ha meg akar ölni, gyorsan tegye, mert elmúltam 100 éves."
ADS Service
Nosztalgiavonatunk, vagy inkább nosztalgiahajtányunk keretes szerkezetében oda lyukadunk ki, ahol elindultunk: Allan születéséhez. Én érzem, hogy Allannek van még mesélni valója, ezért fogom elolvasni a könyvet is. De mindenképp dicséret jár Felix Herngren elsőrendezős filmjének, mert hiányérzet nélkül, humorosan, jó karakterekkel adaptálta a könyvet.
ADS Service
Megj.: NEM szinkronosan néztem - bár nem tudok svédül, ragaszkodom az eredeti nyelves filmnézéshez.