A hazai mozikba tavaly tavasszal került a Pokoli futam című film, akkor még senki sem sejtette, hogy ez lesz Paul Walker egyik utolsó főszerepe. A 2013 novemberében tragikus balesetben elhunyt fiatal színész a Pokoli futam után még leforgatott néhány mozit, mint a Halálos iramban hatodik részét, az Eszement zaci-t és a hazánkban idén áprilisban debütáló Veszélyzónát. Belekezdett még a Halálos iramban hetedik részének forgatásába, de ezt a munkát sajnos már nem tudta befejezni. Nemrégiben beharangoztam, hogy autós filmekről fogok írni (persze csak light-osan, női szemmel), nos ennek két apropója volt, az egyik a Need For Speed mozikba kerülése, a másik pedig egyfajta tisztelgés az általam nagyon kedvelt Paul előtt. Ezt a filmet is részben autós mivolta miatt választottam, de aztán kiderült, hogy nem sok köze van az autókhoz. A Paul által megformál Michael Woods mindössze rosszkor van rossz helyen, minden morbidság nélkül írom, hogy rossz kocsiba száll...
Tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott
Big Bang Media
Mukunda Michael Dewil tapasztalt reklámfilmes, a világ vezető ügynökségeinek rendezett kampányfilmeket, de nagyjátékfilmet korábban csak egyet, 2011-ben a Retribution-t. Dewil most egy egyszerű, de hatásos szerkezetet vázolt fel, amely Johannesburg perzselően forró utcáin kelt életre. Átélhetjük, mi játszódik le egy kiélezett helyzetbe került ember lelkében és agyában: az amerikai Michael a feltételes szabadlábra helyezésének feltételeit megszegve Dél-Afrikába utazik, hogy megpróbálja visszahódítani a nőt, akit elvesztett. Dewil a jó akcióthrillerek rajongója, és ebben a filmben új módon akarta megjeleníteni a műfaj klasszikus pillanatait, amelyeket a nézők világszerte ismernek és kedvelnek.
„Ez a sztori feszített tempóban rohan előre. Magával ragad, és attól kezdve nem enged el - mondja a rendező, Mukunda Michael Dewil. - És az akciók egyre intenzívebbek lesznek egészen az utolsó oldalig, egész lavinává duzzadnak. De közben a történet mélyén van valami nagyon emberi.”
Az is nyilvánvaló volt, hogy egy figurára, aki ilyen hosszan és intenzíven van jelen a filmvásznon, olyan színészt kell találni, aki megtölti a mozitermeket. Akkoriban ismerkedett meg Haidarian Peter Safran amerikai producerrel.
„Egy partyn mutattak be Peter Safrannak - emlékszik vissza Haidarian. - Elkezdtünk beszélgetni. Éppen akkor fejezte be az Élve eltemetve (Buried), ami a kamarathriller műfajába tartozik. Annak ellenére, hogy a Pokoli futam is a kamarathrillerek közé sorolható, érdekelte a dolog, egy éjszaka alatt elolvasta a forgatókönyvet, és azt mondta, tud segíteni a megfelelő szereplőgárda összeállításában.”
Paul Walker, az autós mozik egyik nagyágyúja
Nagyon furcsa még mindig múlt időben írnom egy olyan fiatal színészről, mint Paul Walker, aki egyébként azért is vonzódott az autókhoz ennyire, mert színészi karrierjének beindulása előtt hivatásos sofőrként dolgozott. Színészekre nem annyira jellemző módon a kaszkadőrség is nagyon érdekelte, hivatásos autóskaszkadőr is volt. Impozáns autóversenyzői múltja van, számos nyugati parti megmérettetésen elindult, versenyzett Porschékkal, Nissanokkal és BMW-kkel.
Big Bang Media
„Szeretek olyan figurákat játszani, akiknek különböző akadályokat kell legyőzniük. Hát Michael ellen valóban minden összeesküdött - mondja Paul Walker a szerepéről. - Rengeteg dolgot elrontott az életében. Mintha mindenhová, amerre csak megy, egy viharfelhő követné. Mindegy, milyen elszántan akar jót tenni, valahogy mindig minden rosszul sül el."
„Felbecsülhetetlen segítség volt, hogy Paul kitűnő vezető - mondja Haidarian. - Ez a képessége számunkra csak akkor derült ki, amikor egy héttel a forgatás megkezdése előtt megérkezett. Abban a pillanatban viszont, amikor megtudtuk, milyen ügyes, azonnal hívtam a biztosítót, hogy terjesszék ki a biztosítását. A lehető legbiztonságosabb körülményeket akartuk megteremteni a munkához, ugyanakkor maximálisan ki is akartuk használni Paul sofőri tudását. Végül a kaszkadőrfeladatok túlnyomó részét ő maga végezte el. A legbonyolultabb szlalomozások, járdára felugratások sem jelentenek neki problémát, de még azt is vállalta, hogy őrületes sebességgel becsapódik egy állványzatba.”
„Mindenképpen amerikai színészt akartunk, azt akartuk, hogy egy amerikai érkezzen Dél-Afrikába - mondja a rendező a főszereplőről. - Idegen egy idegen országban. Ha Amerikában forgattunk volna, abban kevesebb feszültség lett volna. Az túl ismerős. Jót tett a történetnek, hogy egy amerikai nem mozog otthonosan Dél-Afrikában. A listánk élén Paul volt. Ő egy nagyon sokoldalú színész, aki ritkán kap lehetőséget rá, hogy ezt meg is mutassa. Tudtam, hogy ez a szerep pontosan ezt a lehetőséget adja meg, és Paul maximálisan élt is ezzel. Fantasztikus munkát végzett.”
„Mi, filmkészítők a legjobb színészre akartuk kiosztani a szerepet - mondja egyetértően Peter Safran producer. - Amikor találkoztunk Paullal, tudtuk, hogy ő a tökéletes választás. Ráadásul ha független filmen dolgozunk, nem csak az a fontos, hogy valaki jó színész legyen. Ez persze elengedhetetlen, de nem elég. Johannesburg utcáinak különös világában arra is szükségünk volt, hogy a főszerepet alakító színészben igazi társra leljünk, aki velünk tart bármilyen kalandban, a filmvásznon és azon kívül is. Elég volt egy rövid időt eltölteni Paullal, és tudtuk, hogy ő a mi emberünk. Tudtuk, hogy ő lesz az a nem-filmsztár sztár, akire szükségünk van. Reméltem, hogy találunk ilyen embert, bár nem voltam biztos benne, hogy sikerülni fog. De sikerült!”
Big Bang Media
Rachel szerepét a stáb egy helyi színésznőre, Naima McLeanre bízta: elsősorban a természetessége és eredetisége győzte meg az alkotókat. Christa Schamberger feladata volt, hogy találja meg nekünk a tökéletes Rachelt - meséli Haidarian. - Mukunda sok színésznőt megnézett, végül Naimát választotta, és mindannyian egyetértettünk a döntésével. Be kell vallanom, azért izgultunk is egy kicsit, pláne ő, hiszen ez volt az első filmes főszerepe.”
Big Bang Media
„Nagyon örültem, hogy egy fiatal, fekete dél-afrikai nő küzd egy nemes célért a filmben - mondja McLean az általa alakított figuráról.
Big Bang Media
A helyszín - Johannesburg
Előnye az volt, hogy az Egyesült Államokhoz vagy Európához képest sokkal könnyebb beszerezni a hivatalos forgatási engedélyeket, a felvételek idejére nem kell utcákat lezárni és a járókelőket statisztákkal helyettesíteni. A városnak volt még egy olyan adottsága, ami nagyon vonzóvá tette a filmesek szemében: csodás az időjárása, mindig süt a nap, ezért az operatőr és a csapata a figyelmét a képek kompozíciójára fordíthatta, nem kellett bonyolult világítási problémákkal foglalkozniuk.
"Ez az akcióthriller Afrikának azt az arcát mutatja meg, amit ritkán látni filmen: kaotikus és korrupt. Nem az a hely, ahol a törvény rossz oldalára akarunk keveredni. Márpedig a főszereplőnkkel ez történik. És ettől a tét csak még nagyobb lesz.” - mondta a rendező.
"Walker bevallása szerint az ezen a forgatáson szerzett tapasztalatok nem is hasonlíthatók a korábbiakhoz. „Dél-Afrika az igazi vadnyugat. Bármi megtörténhet” - emlékszik vissza azokra a napokra, amikor a város legveszélyesebb környékein száguldozott. "
Dewil azt az érzést szerette volna megteremteni, hogy amikor a nézők olyan felvételt látnak, amely a szélvédőn keresztül mutatja az eseményeket, akkor érezzék azt, hogy ők is ott ülnek a kocsiban. Ezt nem lehet olyan kamerával elérni, amely rögzítve van a kocsi belsejéhez. Ráadásul a cél eléréséhez olyan megoldást kellett találni, amely azt is lehetővé tette, hogy filmre forgassanak a kocsi belsejében. Ez azért nehéz, mert a digitális kamerák sokkal kisebbek és könnyebbek, mint a filmes kamerák, amelyek a súlyuk miatt erősebb rögzítést is igényelnek. Ezért a kameratechnikusoknak valószínűtlenül kevés hely maradt az autóban.
Zenei aláfestés
A film zeneszerzői, Daniel Matthee és James Matthes számára eddigi pályafutásuk során a Pokoli futam (Vehicle 19) zenéje jelentette a legnagyobb kihívást. A szerzőpáros 2009 óta dolgozik együtt, több film zenéjét jegyzik közösen. Ezeknél eddig is az volt a céljuk, hogy hatásos, érzelemgazdag témákat bontsanak ki, amelyek segítik a történetet. A Pokoli futam (Vehicle 19) zenéjének megalkotásához hosszú időre bezárkóztak a stúdióba, és a rendezői instrukciói alapján azon dolgoztak, hogy a film összes síkját zenében is visszaadva eredeti hangzásvilágot teremtsenek.
„Szerencsések voltunk, mert a rendező nyitott volt az ötleteinkre és izgalmasnak találta a kísérletezést - mondják a zeneszerzők. - A szokásos, klasszikus hollywoodi zenei műfajból indultunk ki, majd továbbléptünk egy sokkal afrikaibb, vudus hangpalettához, majd kipróbáltunk egy sötétebb elektronikus zenei világot is.