Romantikus hősnőkből nagy a választék; itt van nekünk például Elizabeth Bennet, Jane Eyre, Margaret Hale vagy mondjuk Tess Durbeyfield. Mindenki választhat magának kedvencet a saját értékrendje szerint. Ha kicsit szűkítem a kört, és a tragikákra kérdezek rá, akkor sokkal egyértelműbb a helyzet, mert van valaki, akit még Madame Bovary sem képes megelőzni. Ő Anna Karenina.
A történet főszereplője, ezzel gondolom senkit sem lepek meg, Anna Karenina (Sophie Marceau), aki az Oblonszkaja hercegnő nevet viselte, amíg hozzá nem ment Alekszej Kareninhez (James Fox). A házaspár megértésben él egymás mellett, Alekszej dolgozik, Anna pedig a fiúkat, Szerjozsát (Hamish Falconer) neveli. Szentpétervárról Moszkvába utazik Anna, hogy meglátogassa testvérét, Sztyivát (Danny Huston) és a vonaton egy kabinban utazik Vronszkaja grófnővel (Phyllida Law). A pályaudvarra érkezvén a grófnőt fia, Alekszej (Sean Bean) várja – ekkor találkozik először Anna és Vronszkij gróf.
Anna Sztyiván keresztül ismeri bátyja feleségének, Dollynak (Saskia Wickham) a húgát, Kittyt (Mia Kirshner). A fiatal lány annyira szerelmes Vronszkijba, hogy észre sem veszi, legalább ennyire rajong őérte Sztyiva legjobb barátja, a vidéken visszavonultan élő Levin (Alfred Molina), aki a lány kedvéért még a nagyvárosba is hajlandó felutazni. Szereplőink részt vesznek az esti bálon, és ez mindannyiuk sorsára kihatással van. Dolly megbocsáltja Sztyivának hűtlenségét, hála Anna közbenjárásának. Az elsőbálozó Kitty, miután kikosarazta Levint, kénytelen szembesülni a ténnyel, hogy Vronszkij iránta tanusított figyelmessége hamar új célpontot talált a gyönyörű, okos, erkölcsös Anna Karenina személyében. Levint megrázza a visszautasítás, de nem annyira, mint Kittyt, aki szó szerint belebetegszik a fájdalomba. A lány nagyon nehezen épül fel, gyógyulásán nagy mértékben köszönheti Levinnek, akivel később (természetesen) össze is házasodnak.
A bálon Anna és a gróf egymásba szeretnek. A nő megijed attól, amit érez, ezért egyből hazautazik Pétervárra, azonban Vronszkij követi őt. A férfi bevallja Annának, hogy szerelmes belé, és Anna sem képes sokáig nemet mondani. Titkos-tiltott kapcsolatuk hamar komolyra fordul, és Anna döntés előtt áll. Férje és fia mellett marad, megőrizve rangját és legfőképpen tisztességét, vagy elszökik a szeretett férfival, hogy számüzetésben, megvetés tárgyaként éljen. Anna biztos Vronszkij szerelmében, és elszökik vele.
A dolgok azonban nem úgy alakulnak, ahogyan azt a nő elképzelte. Amikor együtt van Vronszkijjal, akkor minden tökéletes, de a férfi nagyon rosszul érzi magát egyéb társaság híján. A pár visszautazik Oroszországban, ahol Anna válása miatt teljesen kitaszíttatott, a grófnak viszont efféle előítéletekkel egyáltalán nem kell szembesülnie, és eljárhat társaságba. Anna frusztrált, féltékeny, ráadásul Karenin Ivanovna grófnő (Fiona Shaw) hatására azt közölte Szerjozsával, hogy Anna halott... Vronszkij megpróbál segíteni Annának, és amikor lehetséges, teljesíti a kívánságait, de úgy érzi, hogy nem csak szerelmének tartozik „engedelmességgel”, hanem édesanyjának, és saját vágyainak is. Anna egyetlen kiutat lát reménytelen helyzetéből: a vonat elé ugrik, ami halálra zúzza.
Lesznai Anna írta egy nyugatos esszéjében azt, hogy a tragikus hősnők soha nem nevezhetőek normálisak, és ez azért Annára is igaz, hiszen eléggé nyilvánvaló, hogy számüzetésében idegösszeroppanást kapott. Ez csak tovább erősíti azt a motívumot, amiről nekem ez a mű szól: hogy a nagy szerelem bármikor, bárkit fejbe vághat úgy, hogy kiforgassa az addigi életét a sarkaiból. Anna és Vronszkij pechesek voltak. Megpróbálták legyőzni az adott kor konvencióit, de nem sikerült. Nem sikerülhetett, segítség nélkül semmiképpen sem. Karenin szíve megesett Annán, egy kicsit enyhíteni tudott a nő bűntudatán, de Vronszkaja grófnő, és akaratlanul ugyan, de Vronszkij is elvették az egyetlen dolgot Annától, amiért megérte vállalni ezt az egész herce-hurcát. Azt a dolgot, amit Valentin napkor ünneplünk... Szeretem a jól eltalált tagline-okat! Ha megnézitek a trailert, az ott olvasható szavak nagyon jól összegzi Anna sorsát.
Tolsztoj klasszikusát rengetegszer dolgozták fel, elsők között 1918-ban például magyarul is. Varsányi Irén (1) mellett olyan sztárok formálták meg Anna karakterét, mint Greta Garbo (2), Vivien Leigh (3), Jacqueline Bisset (4) és ugyebár a mi esetünkben Sophie Marceau (5). Ehhez a sorhoz csatlakozhat hamarosan Kiera Knightley is, akit a legújabb Karenina film rendezője, Joe Wright próbál megszerezni a produkció számára. Nehéz dolga lesz Knightley-nak, ha Sophie Marceau alakítását le akarja pipálni! És egy érdekesség. Tolsztojt Anna karakterének megformálásában Maria Gartung (6) ihlette meg, aki Puskin elsőszülött lánya volt.