Jane Eyre (1996)
2011. május 22. írta: Szilvásgombóc

Jane Eyre (1996)

Charlotte Bronte regényéből készült film, mely egy árván maradt kislányról szól, akit egyetlen élve maradt rokona Mrs. Reed (Jane nagynénje) eltaszít magától és egyházi iskolába adja. Ahol az első pillanatban hazudozónak és kétszínűnek nevezik, és megtiltják, hogy bárki is beszéljen vele. Kiállítják egy székre és étlen szomjan kell ott állnia egész nap. Hamar barátságot köt Helen Burnssel, aki azért kap virgácsütést, mert a befagyott vízben nem tisztította meg a körmét… Szóval képzelhetjük mi vár a kis Janere ebben az intézetben.
 

Idővel a kis Jane felnő és elhagyja az intézet falait, állást kapott nevelőnőként egy 10 éves Adel nevű gyermeket kell majd tanítnia. Mrs. Fairfax a házvezető nő kedvesen, meleg szívvel fogadja, örül, hogy lesz kivel társalognia. A ház ura, Mr. Rochester még távollétében is szívén viseli Adel tanítatását. Az úr ritkán tartózkodik kastélyában, Jane a négy hónap alatt amit eddig ott töltött egyszer sem látta a férfit. Így akkor sem ismerné fel, ha ott állna előtte.
Jane egyik nap sétálni indul és találkozik egy idegen férfival, akiről később kiderül nem más, mint a ház ura. Akinek hát mondjuk úgy, igen sajátos modora van, de ennek megvan a maga oka. fájó sebeket rejteget.
 
Egyik éjjel tűz gyullad Mr. Rochester hálójában és Jane menti meg az életét. A zárkózott férfi egyre inkább kinyílik és a házába hatalmas ünnepséget rendez, ahol természetesen Blanche Ingram is jelen van, aki vonzódik Mr. Rochesterhez (vagy sokkal inkább a pénzéhez).

Jane levelet kap, Mrs. Reed haldoklik és a sok viszontagság ellenére, a lány nagynénjéhez siet. Jane arra tér vissza, hogy a kis Adel francia kisasszonyiskolába megy, Mr. Rochester pedig el akarja őt küldeni. Látszólag… Mr. Rochesternek egészen más szándékai vannak. Jane végre boldog ám boldogsága nem tart sokáig. Kiderül a nagy titok, a rejtélyes nevetések gazdája ki is valójában. Jane nagy napjának tragikus vége lett. De az idő és a szerelem minden sebet begyógyít, Jane és az ő Edward Rochestere boldogan élnek Adelel és gyermekeikkel.

 
Őszintén szólva nem erre számítottam ugyan a könyvet nem olvastam, és nem is igen ismertem a történetet, de valamiért mindig is érdekelt. Igaz, hogy nem erre számítottam, de nem csalódtam. Jó film, de szerintem ez tipikusan az a fajta film amit nem akkor néz meg az ember, ha épp nevetni vagy nagy romantikára vágyik.
Sajátos hangulatú szomorkás, komor és borongós film, érzelmekről, titkokról és a szerelemről. Mindig is szemeztem a könyvvel a könyvespolc előtt állva, most már biztos, hogy el fogom olvasni.

Szereplők:
William Hurt (Edward Fairfax Rochester)
Charlotte Gainsbourg (Jane Eyre)
Joan Plowright (Mrs. Fairfax)
Anna Paquin (fiatal Jane Eyre)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://popkult.blog.hu/api/trackback/id/tr92923442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enbee 2011.05.23. 15:28:20

a 2011-es változatról van vmi infód?
mármint hogy idehaza mikor láthatjuk

redbandita 2011.05.27. 11:06:56

@enbee: 2011 márciusában mutatták be Amerikában. A főbb szerepekben:Mia Wasikowska (Alice Csodaországban, A gyerekek jól vannak), Michael Fassbender (300, A kilencedik légió), és Judi Dench (James Bon filmek). A rendezőnek ez az első igazi nagy játékfilmje.
Sajnos eddig még egy hazai filmforgalmazó sem vásárolta meg a jogokat, így a hazai mozibemutató vagy DVD megjelenés még kérdéses.

enbee 2011.05.27. 14:23:30

@redbandita: szóval eddig úgy tűnik, hogy nem láthatjuk. na szép :S

2012.01.25. 13:45:14

Láttam a filmet, a könyvet nem olvastam. Azt kell mondjam nem nagyon értettem a cselekményt és a szereplő motivációit.

Miért küldi a nagynénje intézetbe Jane-t? Miért ellenszenvezik vele?
Miért állítja róla, hogy hazudós, lusta és kétszínű?
Az intézeti vezető pasi tanúja annak a jelenetnek amikor Jane nagynénje felé fordulva kijelenti, hogy nem kedveli őt. Belemondja a nő arcába. Alig 10 éves a gyerek. Aki ilyet tesz arra akkoriban inkább azt mondták, hogy arcátlan, esetleg neveletlen, de azt biztos nem, hogy kétszínű. Ennek ellenére az intézeti vezető pasi megtiltja, hogy bárki hozzászóljon Jane-hez, merthogy hazudós és kétszínű. Nem nagyon értem, a gyerek bebizonyította, hogy nem az.

Helen Burns-el való barátságát értem, de azt nem hogy miért kellett a lányoknak befagyott vízben mosakodniuk? Miért kellett levágni a haját? A gyerek tehet róla milyen színű a haja? Szerintem nem. Miért nem hívtak Helen-hez orvost amikor beteg lett?
Miért maradt az intézetben Jane olyan sokáig? Vagy 6 évig volt ott, előbb tanoncként később nevelőként. Miért?
Miért dönt úgy egyszercsak, hogy akkor mégis privát állásba megy?

Ok, elmegy a kastélyba nevelőnőnek. Rochester miért nem nézi meg, hogy kit vett fel a gyerek mellé? Miért nem kíváncsi rá? Én biztos kíváncsi lennék az alkalmazottamra.
Miért van olyan sokat távol? Ok, van egy titkos felesége akit fogva tartanak az egyik szobában, mert paranoid és lelkes tűzimádó. Miért nem szakemberekre bízza a nejét? Miért teszi kockára a saját életét és a gyerekét is azzal, hogy egy ilyen veszélyes neurotikus beteget a saját otthonában tart?

Miért nem ezzel kezdi a dolgot amikor megjön Jane? Már elnézést, de szerintem tudnia kellett volna arról, hogy a nő a gróf beteg felesége és veszélyes, kezelésre szorul és bármikor megtámadhatja.

Rochester miért rendez egyszercsak partit a kastélyban? Ott tartja az idegbeteg asszonyt, eddig valósággal menekült a kastélyból (a gyerek miatt, az asszony miatt, ki tudja mi miatt) bejárt Londonba csajozni a pénzsóvár cicához, akkor egyszercsak miért rendez otthon partit?

Minek hívja meg a nevelőnő Jane-t egy úri partira? A gyerek nem lehet ott, akkor miért legyen ott Jane, aki nevelőnő?

Amúgy Jane sóvárgása a gróf után átjön a filmből, a színésznő nagyon jól átadja, de az okokat, a motivációkat akkor sem értem. A gróf érzelmeiből a nevelőnő iránt semmi nem jön át szerintem. Végig olyannak tűnt mint aki rohadtul unatkozik és kedvtelésből elcsábítja a szigorú intézetis nevelőnőt. Amolyan úri hóbortnak tűnt az egész, valahogy nem hittem el W.Hurt-nek, hogy tényleg beleszeretett Jane-be.

Nem tudom a könyv milyen, de nekem az egész stori nem életszerű, nem következnek az események egymásból, nem értem a logikai vagy érzelmi kapcsolatot.
Vagy Zeffirelli filmje ezt nem adta át. Mindegy, de a film alapján nem fogom elolvasni a könyvet, mivel a történetet unalmasnak és követhetetlennek tartottam.

Szilvásgombóc 2012.01.27. 09:11:33

@vágtázó halottkém: A filmek számtalan változata van, van egy közel 4 órás BBC változata is. Na az szerintem jobban kibontja a cselekményt és talán kicsit (jobb szó hiányába) érthetőbb. Főleg azoknak, akik nem olvasták a könyvet, mint mondjuk Te, enbee, vagy akár én. Nálam más a többméteres kupacomban van valahol. Ha elolvasom írok róla, kíváncsi vagyok milyen a könyv.
Na de most jöjjenek a kérdéseid (bemásolom őket úgy talán egyszerűbb). :)

Miért küldi a nagynénje intézetbe Jane-t? Miért ellenszenvezik vele? Miért állítja róla, hogy hazudós, lusta és kétszínű?
Szerintem csak azért, mert árva, és mint apátlan-anyátlan nyilván nem kaphatott jó nevelést, és hazudós, lusta, kétszínű lett. Gondolhatja ezt a nagynénje, vagy akár az intézet vezetője is. Azt hiszem a nagynéni Jane anyukájának volt a testvére, és lehet, hogy anyu vagy apu nem volt szimpi, és ezt megörökölte Jane is, de én sem olvastam a könyvet :S

Az intézeti vezető pasi tanúja annak a jelenetnek amikor Jane nagynénje felé fordulva kijelenti, hogy nem kedveli őt. Belemondja a nő arcába. Alig 10 éves a gyerek. Aki ilyet tesz arra akkoriban inkább azt mondták, hogy arcátlan, esetleg neveletlen, de azt biztos nem, hogy kétszínű. Ennek ellenére az intézeti vezető pasi megtiltja, hogy bárki hozzászóljon Jane-hez, merthogy hazudós és kétszínű. Nem nagyon értem, a gyerek bebizonyította, hogy nem az.

A pasi magasról tett arra, hogy Jane mondandóját, egyrészt mert gyerek, másrészt pedig, ami még nagyobb bűn: árva. amit a nagynéni mondott, az úgy van. a nagynéninél azt is meg merném kockáztatni, hogy nem volt elég okos ahhoz, hogy tudja, mit jelent kétszínűnek lenni.

Helen Burns-el való barátságát értem, de azt nem hogy miért kellett a lányoknak befagyott vízben mosakodniuk? Miért kellett levágni a haját? A gyerek tehet róla milyen színű a haja? Szerintem nem. Miért nem hívtak Helen-hez orvost amikor beteg lett?
Azért fürödtek befagyott vízben, mert akkoriban még nem nagyon volt szokás mással flancolni, max előkelő körökben. mármint szerintem. Meg ez egy intézet, nem szálloda, tele árvákkal és nem kívánt kölykökkel, csak koloncnak tekintették őket, akiknél ha egy-kettő meghal, akkor úgysem fog hiányozni senkinek. :S Ahogy Helen halála sem rázott meg senkit - Jane-en kívül. A haját azért kellett levágni, mert a nevelők vagy kik szerint Helen hiú volt, és ezzel egy leckét akartak neki tanítani, és igen, valószínű a vörös szín sem tetszett nekik, mert az olyan ördögi.

Miért maradt az intézetben Jane olyan sokáig? Vagy 6 évig volt ott, előbb tanoncként később nevelőként. Miért?
Azért maradt, mert nem volt hova mennie. ennyi. Szerintem mindamellett, hogy nem volt hova mennie, megvolt a magához való esze, kihasználta a lehetőséget és tanult, hogy majd egyszer ha dolgozni is, de legyen hova mennie. Ez volt az egyetlen "értelmes" kiút számára. Szerintem.

Miért dönt úgy egyszercsak, hogy akkor mégis privát állásba megy?
Mert akkor volt elég idős hozzá, és mert adódott rá alkalom is. Nem akart ő szerintem élete végéig ott maradni (habár biztos örültek volna a gyerekek egy védelmezőnek, akik kedves hozzájuk - de hát erre mint később kiderül, erre a szerepre később lesz is ott valaki), de talán úgy érezte (okosan), hogy a "kinti" önálló életre fel kell készülnie.

Ok, elmegy a kastélyba nevelőnőnek. Rochester miért nem nézi meg, hogy kit vett fel a gyerek mellé? Miért nem kíváncsi rá? Én biztos kíváncsi lennék az alkalmazottamra.
Le lett előre levelezve a biznisz Farifax nénivel gondolom, és mivel a gyereknevelés úgysem férfi munka, ezért ennél sokkal több nem kellett Rochesternek. amikor a pasi először találkozik Jane-el, akkor azért "felmérte a terepet" rendesen.

Miért van olyan sokat távol? Ok, van egy titkos felesége akit fogva tartanak az egyik szobában, mert paranoid és lelkes tűzimádó. Miért nem szakemberekre bízza a nejét? Miért teszi kockára a saját életét és a gyerekét is azzal, hogy egy ilyen veszélyes neurotikus beteget a saját otthonában tart?
Azért van sokáig távolt, mert a nőtlen pasik (ez ugye az álca) ezt csinálják. miért is lenne otthon a vidéki házában egy öregasszonnyal meg egy kislánnyal?
A feleségét meg azért nem viszi diliházba, mert az akkori diliházak rosszabbak voltak még az akkori börtönöknél is, és képtelen volt a nőt ennek kitenni. Felelősséget érez iránta, elvileg azért van mellette Grace Poole, hogy vigyázzon rá, és hogy elzárva tartsa.
Látod a kislányt is magához vette, holott (nekem úgy jött le) nem is az ő vére, de ráhagyták a gyereket.

Miért nem ezzel kezdi a dolgot amikor megjön Jane? Már elnézést, de szerintem tudnia kellett volna arról, hogy a nő a gróf beteg felesége és veszélyes, kezelésre szorul és bármikor megtámadhatja.
Rochester egy pasi... ha fenntartja a látszatot, hogy nincs senki a padláson, akkor viszonylag nyugodtan élheti az életét, talán néha-néha ő maga is elfeledkezik az egészről. Másrészről pedig egy alkalmazottal sem cseveg a ház ura a magánéletéről, még ilyen extrém esetben sem. akkor meg amikor elkezd érdeklődni Jane iránt, mint nő iránt, nem mondhatja neki, hogy "figyel Jane, gyere hozzám, és ne foglalkozz a dilis feleségemmel, hiszem olyan mintha nem is lenne a nejem. Különben pedig nem vettem volna el ha tudom, hogy zizi."

Rochester miért rendez egyszercsak partit a kastélyban? Ott tartja az idegbeteg asszonyt, eddig valósággal menekült a kastélyból (a gyerek miatt, az asszony miatt, ki tudja mi miatt) bejárt Londonba csajozni a pénzsóvár cicához, akkor egyszercsak miért rendez otthon partit?
Szerintem egyértelműen Jane miatt. kicsit meg akarta neki mutatni, hogy ő milyen "nagymenő" :P hátha ezzel felkelti az érdeklődését. bejött neki a dolog XD
azt nem hiszem, hogy komolyan is gondolta volna a dolgot Blanche-sal, esetleg akkor, ha Jane nem bukkant volna fel. de így, hogy megismerte őt, már tuti nem

Minek hívja meg a nevelőnő Jane-t egy úri partira? A gyerek nem lehet ott, akkor miért legyen ott Jane, aki nevelőnő?
a gyerek is ott volt, ezért kellett Jane-nek is mennie. szerintem. azt hiszem :P

Amúgy Jane sóvárgása a gróf után átjön a filmből, a színésznő nagyon jól átadja, de az okokat, a motivációkat akkor sem értem. A gróf érzelmeiből a nevelőnő iránt semmi nem jön át szerintem. Végig olyannak tűnt mint aki rohadtul unatkozik és kedvtelésből elcsábítja a szigorú intézetis nevelőnőt. Amolyan úri hóbortnak tűnt az egész, valahogy nem hittem el W.Hurt-nek, hogy tényleg beleszeretett Jane-be.
igen, Rochester ilyen kis rideg, őszinte, könnyen unatkozós, szókimondó fazon, nem csak a nevelőnővel, hanem mindenki mással is. valószínűleg saját magának is időre volt szüksége ahhoz, hogy rájöjjön, mit érez Jane iránt, de hát ilyen bambák a pasik :P
meg szerintem a felesége miatt is volt az, hogy Rochester nem lépett. amikor eldöntötte, hogy továbbra is titokban tartja a padlás "tartalmát" és megkéri Jane kezét, onnantól kicsit felszabadul, mert hát már tudja, hogy mit fog tenni

A történet a 19 században játszódik akkor még minden más volt, akkor is megvoltak az íratlan szabályok amik alapján élték az életüket az emberek és ez mindenre rányomta a bélyegét. Nő-férfi kapcsolatra, gyereknevelésre és a társadalmi érintkezésekre is.

A BBC változattal még próbálkozz meg :) szerintem veszteni nem vesztesz vele. Jobb mint ez a változat, bár amikor ezt a posztot írtam azt még nem láttam. Remélem, minden kérdésedet sikerült megválaszolnunk :)

2012.01.27. 09:45:24

Szia Szilvásgombóc!

Köszi a válaszokat! A BBC-s verziót meg fogom nézni, talán elolvasom a könyvet is hátha abból jobban átjön majd a cselekmény, mármint számomra.
Az viszont tény, hogy a Jane-t alakító színésznő játéka maradt meg bennem, igazán figyelemre méltó volt, kissé földöntúli.

Nagyon romantikusnak tűnik ahogy leírod a válaszokat, sajnos nekem a filmből nem jött így le.

Másik kérdés: Büszkeség és Balítélet -melyik filmverzót ajánlod? Colin Firth-el, vagy Keira Knightley-val készültet?

Javaslok én is neked egyet: Kockán nyert szerelem, film változat Helena Bohnam-Carterrel (nagyon régi film). Le fogsz hidalni ha meglátod, szerintem soha nem feltételezné senki, hogy ilyen ruhákat képes volt magára húzni. ;-) A téma hasonló mint a Jane Eyre, ugyanúgy Angliában játszódik, nagyjából azonos idősíkon.

Üdv és még egyszer köszi!
vhk

Szilvásgombóc 2012.01.27. 09:54:09

@vágtázó halottkém:
Szia Vágtázó halottkém!

Egyértelműen Colin Firth! Már csak azért is mert Kiera Knightley-tól kiver a víz. Mondjuk pont ezért nem is láttam! De hallomások alapján nem olyan jó, persze ízlésk és pofonok.

A film meg valóban romantikus. Szerintem kell hozzá egy bizonyos hangulat, hogy megnézze az ember fia-lánya. Talán ezért sem jött át annyira.

A filmajánlót pedig köszönöm, mindenképpen megnézem! Aztán a véleményemet pedig olvashatod :P

És ha már ajánló akkor ajánlok én is :) Szintén BBC Értelem és Érzelem. Nekem ebben a kategóriában az egyik legnagyobb kedvencem.

Köszi és szép napot!
süti beállítások módosítása